TEST aanvragen |
2022
|
Om voorrang te kunnen geven aan de patiënten die door een arts onderzocht dienen te worden, hebben we beslist om de COVID-tests niet meer zelf te blijven doen in de praktijk. We vragen dan ook om geen afspraak bij ons hiervoor in te boeken, maar op de testcentra te Leuven en omstreken.
Uiteraard kan u nog steeds bij ons terecht, indien u naast de test ook nog een onderzoek van een arts wenst.
Uiteraard kan u nog steeds bij ons terecht, indien u naast de test ook nog een onderzoek van een arts wenst.
HOE REGEL IK HET ZELF?
Alle samenvattende links staan op www.mijncoronatest.be
1. IK MAAK EEN CODE AAN
Hebt u klachten die kunnen wijzen op een covid infectie, dan kan u zelf een code aanmaken om getest te worden op een van de testlocaties.
Klik hier om het document met het stappenplan te raaplegen.
Deze website bevat ook samenvattende links: www.mijncoronatest.be. Uiteraard ook via www.mijngezondheid.belgie.be, waar ook heel veel andere informatie op staat.
2. IK BOEK MIJN AFNAME ZELF IN IN EEN TESTCENTRUM
ENGLISH: press here for more info.
Students in Leuven arriving from red zones or with mild symptoms or risk contact, can get a PCR test in the KU Leuven COVID-19 test centre. More info on https://www.kuleuven.be/coronavirus/english/test-centre
FRANÇAIS: Vous avez des symptômes ou etiez-vous en contact proche avec quelqu’un qui a testé positif? Cliquez ici pour savoir ce qu’il faut faire.
Extra vragen en antwoorden kan je nog steeds vinden op www.coronapostleuven.be, en uiteraard ook op mijngezondheid.be.
Alle samenvattende links staan op www.mijncoronatest.be
1. IK MAAK EEN CODE AAN
Hebt u klachten die kunnen wijzen op een covid infectie, dan kan u zelf een code aanmaken om getest te worden op een van de testlocaties.
Klik hier om het document met het stappenplan te raaplegen.
Deze website bevat ook samenvattende links: www.mijncoronatest.be. Uiteraard ook via www.mijngezondheid.belgie.be, waar ook heel veel andere informatie op staat.
2. IK BOEK MIJN AFNAME ZELF IN IN EEN TESTCENTRUM
- Regio Leuven: Patiënten met de auto kunnen terecht op de teststraat UZ Leuven (georganiseerd door UZ Leuven). Maak hier een afspraak.
- Zijn er momenteel voor vandaag geen afspraken meer beschikbaar in een testcentrum?
- Ben je student aan de KU Leuven, UCLL of LUCA School of Arts en zit je op kot in Leuven?
ENGLISH: press here for more info.
Students in Leuven arriving from red zones or with mild symptoms or risk contact, can get a PCR test in the KU Leuven COVID-19 test centre. More info on https://www.kuleuven.be/coronavirus/english/test-centre
FRANÇAIS: Vous avez des symptômes ou etiez-vous en contact proche avec quelqu’un qui a testé positif? Cliquez ici pour savoir ce qu’il faut faire.
Extra vragen en antwoorden kan je nog steeds vinden op www.coronapostleuven.be, en uiteraard ook op mijngezondheid.be.
COVIDCERTIFICAAT |
16/6/2021
|
Voor wie: burgers die naar het buitenland willen reizen
Wat: certificaat dat aantoont dat je mag reizen binnen de EU omdat je:
Geldigheid: vanaf 1.7.2021, enkel in de EU
Hoe: je kan het COVID-certificaat downloaden
Tarief: gratis
Let op: de app + websites zijn operationeel vanaf 16/6 maar het certificaat is pas geldig vanaf 1/7, enkel in de EU!
Tot 1/7 vragen de meeste EU-landen een negatieve PCR-test. Per land gelden mogelijk andere voorwaarden, deze zijn te vinden via de Europese website RE-open EU of op de website van de FOD Buitenlandse zaken
Wat: certificaat dat aantoont dat je mag reizen binnen de EU omdat je:
- ofwel voldoende gevaccineerd bent (in principe vanaf 2 weken na het 2e vaccin);
- ofwel een geldige negatieve test hebt;
- ofwel (recent) hersteld bent van COVID-19.
Geldigheid: vanaf 1.7.2021, enkel in de EU
Hoe: je kan het COVID-certificaat downloaden
- via de app CovidSafeBE (info via covidsafe.be);
- via www.mijngezondheid.be;
- via Burgerprofiel - Vlaanderen.be.
- Vlaanderen: 078/78.78.50
- Brussel: 02/214.19.19
Tarief: gratis
Let op: de app + websites zijn operationeel vanaf 16/6 maar het certificaat is pas geldig vanaf 1/7, enkel in de EU!
Tot 1/7 vragen de meeste EU-landen een negatieve PCR-test. Per land gelden mogelijk andere voorwaarden, deze zijn te vinden via de Europese website RE-open EU of op de website van de FOD Buitenlandse zaken
COVID-TEST NODIG? GRAAG VIA HET TESTCENTRUM TE LEUVEN |
2-11-20221
|
Om voorrang te kunnen geven aan de patiënten die door een arts onderzocht dienen te worden, hebben we beslist om de COVID-tests niet meer zelf te blijven doen in de praktijk. We vragen dan ook om geen afspraak bij ons hiervoor in te boeken, maar op de testcentra te Leuven.
Uiteraard kan u nog steeds bij ons terecht, indien u naast de test ook nog een onderzoek van een arts wenst.
→ Vanaf 1/11/2021 sluit coronapost OHL en kan u terecht op 2 nieuwe locaties:
➤ Voetgangers/fietsers kunnen terecht op het Pauscollege, Charles Deberiotstraat 24, 3000 Leuven (georganiseerd door KULeuven). Maak hier een afspraak
➤ Patiënten met de auto kunnen terecht op de teststraat UZ Leuven (georganiseerd door UZ Leuven). Maak hier een afspraak.
→ Waar kan je terecht voor je resultaat? U kan uw resultaat zelf vinden via de MyNexus app of mijn.gezondheid.be of terecht bij uw huisarts.
Bel dus NIET naar :
→ Zijn er momenteel voor vandaag geen afspraken meer beschikbaar in een testcentrum?
U kan mogelijks wel nog terecht in een ander testcentrum. Bekijk alle testcentra op kaart via https://testcovid.doclr.be/#!/saps
→ Ben je student aan de KU Leuven, UCLL of LUCA School of Arts en zit je op kot in Leuven?
Dan kan je terecht bij het COVID-19-centrum voor studenten: Van Dalecollege, Naamsestraat 80, 3000 Leuven.
ENGLISH: press here for more info.
Students in Leuven arriving from red zones or with mild symptoms or risk contact, can get a PCR test in the KU Leuven COVID-19 test centre. More info on https://www.kuleuven.be/coronavirus/english/test-centre
FRANÇAIS: Vous avez des symptômes ou etiez-vous en contact proche avec quelqu’un qui a testé positif? Cliquez ici pour savoir ce qu’il faut faire.
Uiteraard kan u nog steeds bij ons terecht, indien u naast de test ook nog een onderzoek van een arts wenst.
→ Vanaf 1/11/2021 sluit coronapost OHL en kan u terecht op 2 nieuwe locaties:
➤ Voetgangers/fietsers kunnen terecht op het Pauscollege, Charles Deberiotstraat 24, 3000 Leuven (georganiseerd door KULeuven). Maak hier een afspraak
➤ Patiënten met de auto kunnen terecht op de teststraat UZ Leuven (georganiseerd door UZ Leuven). Maak hier een afspraak.
→ Waar kan je terecht voor je resultaat? U kan uw resultaat zelf vinden via de MyNexus app of mijn.gezondheid.be of terecht bij uw huisarts.
Bel dus NIET naar :
- de helpdesk van de coronateststraat van UZ Leuven
- labo’s (HH Leuven, UZ Leuven, MCH, …)
- de huisarts van wacht of 1733
- onthaal/secretariaat van de coronapost
→ Zijn er momenteel voor vandaag geen afspraken meer beschikbaar in een testcentrum?
U kan mogelijks wel nog terecht in een ander testcentrum. Bekijk alle testcentra op kaart via https://testcovid.doclr.be/#!/saps
→ Ben je student aan de KU Leuven, UCLL of LUCA School of Arts en zit je op kot in Leuven?
Dan kan je terecht bij het COVID-19-centrum voor studenten: Van Dalecollege, Naamsestraat 80, 3000 Leuven.
ENGLISH: press here for more info.
Students in Leuven arriving from red zones or with mild symptoms or risk contact, can get a PCR test in the KU Leuven COVID-19 test centre. More info on https://www.kuleuven.be/coronavirus/english/test-centre
FRANÇAIS: Vous avez des symptômes ou etiez-vous en contact proche avec quelqu’un qui a testé positif? Cliquez ici pour savoir ce qu’il faut faire.
Help ik ga op reis? |
1/7/2021
|
Hier 2 samenvattende overzichten van de overheid
OPGELET! HOE VERVROEG IK MIJN 2DE INENTING ASTRA ZENECA VACCIN? |
1/7/2021
|
Hoe tweede dosis Astra Zeneca vervroegen naar 8 weken?
Patiënten kunnen vanaf vandaag nagaan of er volgende week of later al tijdstippen beschikbaar zijn, via de bevestigingsmail van hun afspraak voor de tweede dosis.
Voor meer uitleg kan u verwijzen naar https://www.laatjevaccineren.be/tweede-dosis-astrazeneca-vervroegen
Ook handig om te weten:
Patiënten kunnen vanaf vandaag nagaan of er volgende week of later al tijdstippen beschikbaar zijn, via de bevestigingsmail van hun afspraak voor de tweede dosis.
Voor meer uitleg kan u verwijzen naar https://www.laatjevaccineren.be/tweede-dosis-astrazeneca-vervroegen
Ook handig om te weten:
- Er is een handleiding met screenshots beschikbaar via deze link https://www.laatjevaccineren.be/sites/default/files/atoms/files/Tweede%20afspraak%20AZ%20verplaatsen%20naar%208w.pdf
- Als het niet meteen lukt om een vrij moment te vinden, heeft het vaccinatiecentrum nog geen vrije momenten beschikbaar en kan de pt het enkele dagen later opnieuw proberen.
- Als het echt niet lukt om hun afspraak zelf te verplaatsen, kunnen ptn bellen naar de helpdesk van hun vaccinatiecentrum. Overzicht van de vaccinatiecentra in onze regio is beschikbaar via volgend pdf document (klik op de foto)
Welke afspraak moet ik boeken? |
1/7/2021
|
Wegens de versoepelingen van het overlegcomité zullen wij onze agenda terug hanteren zoals voorheen de epidemie. Wij blijven uiteraard alle hygiënemaatregelen volgen.
Als je naar de praktijk komt, volg dan deze instructies:
- Ben je ziek? => Gebruik de buitenwachtzaal!
- Behoud 1.5m afstand van anderen. (MAX 3 volwassenen binnen)
- Probeer zo weinig mogelijk aan te raken.
- Draag een mondmasker.
- Ontsmet uw handen bij het binnenkomen, alsook bij het verlaten van de wachtzaal.
Zijn er geen afspraken meer beschikbaar en is het nodig dat je de dag zelf gezien wordt?
=> Bel ons op 016/416.016.
Als je naar de praktijk komt, volg dan deze instructies:
- Ben je ziek? => Gebruik de buitenwachtzaal!
- Behoud 1.5m afstand van anderen. (MAX 3 volwassenen binnen)
- Probeer zo weinig mogelijk aan te raken.
- Draag een mondmasker.
- Ontsmet uw handen bij het binnenkomen, alsook bij het verlaten van de wachtzaal.
Zijn er geen afspraken meer beschikbaar en is het nodig dat je de dag zelf gezien wordt?
=> Bel ons op 016/416.016.
Coronapost Leuven
Coronapost?
Sinds de start van de epidemie worden sommige patiënten doorgestuurd naar het triagecentrum te Leuven, ook wel 'de coronapost' genoemd. Op deze post werken collega-huisartsen en verpleegkundigen uit de buurt. Deze post is al meermaals verhuisd van plaats (UZ Leuven, Heilig hart Leuven), owv logistieke problemen, en de snelheid waarmee dit virus ons allen verrast heeft.
Deze post dient niet verward te worden met de wachtpost (www.w8post.be): deze is nog steeds open op weekends en feestdagen, maar daar worden patiënten naar verwezen door 1733 die geen tekens van corona hebben. Zo blijven de zieken en de niet-zieken ook op de wachtdienst gescheiden van elkaar.
Meer informatie over dit centrum vind je op deze website, alsook allemaal antwoorden op praktische vragen (zoals bijvoorbeeld waar ik het resultaat van mijn wisser vind): www.coronapostleuven.be
Waarom wordt je soms wel en soms niet naar de coronapost doorgestuurd?
Er is meer dan 1 reden waarom er een variatie is in het doorsturen van onze patiënten naar deze locatie.
- Scheiden van stromen zieken en niet zieken in de praktijk: sommige dagen zijn drukker dan andere dagen. Sinds de corona-epidemie is onze agenda veel onvoorspelbaarder dan vroeger. Dat maakt dat onze agenda's soms erg vroeg op de dag volgeboekt zijn. Om iedereen zo goed mogelijk te helpen die dagen zullen sommige patiënten voor een wisser of een klinisch onderzoek verwezen worden.
- Snelheid van het testresultaat: wissers in de triagepost gaan soms sneller dan bij ons in de praktijk. Sommige weken is het net andersom. Dat is erg afhankelijk van de epidemiedrukte zelf.
- Tekort aan wissers: tot op de dag van vandaag komen is er nog steeds een schaarste van de dunne wissers (de nasofaryngeale wisser). Wij behouden onze wissers preferentieel voor de te wisseren (=swabben) kinderen, gezien zij nog minder graag dan de volwassenen, naar een triagepost gaan.
- Beschermingsmateriaal artsen: voorlopig hebben we genoeg beschermingsmateriaal, maar wij hebben geen idee hoe dat evolueert doorheen de komende maanden. Uiteraard doen wij en de overheid wat we kunnen, maar er spelen grotere machten mee (sommige landen kopen bijvoorbeeld nog steeds het grootste deel van de voorraad mondmaskers en handschoenen op...).
- Efficiënt: De triagepost gaat erg snel, het is een vlot werkzaam systeem. Er werken artsen en verpleegkundigen die de hele dag door wissers nemen. Het gaat vlot en efficiënt.
- Back-up voor overflow: tijdens het oprukken van de epidemie zal er terug een striktere scheiding komen van wie wanneer wel of niet mag komen naar de praktijk. Dan is de coronapost een welgekomen verwijscentrum om zieke mensen te onderzoeken, om zo de patiënten die naar de praktijk komen te vrijwaren van corona door het aangestoken worden van een zieke patiënt.
Sinds de start van de epidemie worden sommige patiënten doorgestuurd naar het triagecentrum te Leuven, ook wel 'de coronapost' genoemd. Op deze post werken collega-huisartsen en verpleegkundigen uit de buurt. Deze post is al meermaals verhuisd van plaats (UZ Leuven, Heilig hart Leuven), owv logistieke problemen, en de snelheid waarmee dit virus ons allen verrast heeft.
Deze post dient niet verward te worden met de wachtpost (www.w8post.be): deze is nog steeds open op weekends en feestdagen, maar daar worden patiënten naar verwezen door 1733 die geen tekens van corona hebben. Zo blijven de zieken en de niet-zieken ook op de wachtdienst gescheiden van elkaar.
Meer informatie over dit centrum vind je op deze website, alsook allemaal antwoorden op praktische vragen (zoals bijvoorbeeld waar ik het resultaat van mijn wisser vind): www.coronapostleuven.be
Waarom wordt je soms wel en soms niet naar de coronapost doorgestuurd?
Er is meer dan 1 reden waarom er een variatie is in het doorsturen van onze patiënten naar deze locatie.
- Scheiden van stromen zieken en niet zieken in de praktijk: sommige dagen zijn drukker dan andere dagen. Sinds de corona-epidemie is onze agenda veel onvoorspelbaarder dan vroeger. Dat maakt dat onze agenda's soms erg vroeg op de dag volgeboekt zijn. Om iedereen zo goed mogelijk te helpen die dagen zullen sommige patiënten voor een wisser of een klinisch onderzoek verwezen worden.
- Snelheid van het testresultaat: wissers in de triagepost gaan soms sneller dan bij ons in de praktijk. Sommige weken is het net andersom. Dat is erg afhankelijk van de epidemiedrukte zelf.
- Tekort aan wissers: tot op de dag van vandaag komen is er nog steeds een schaarste van de dunne wissers (de nasofaryngeale wisser). Wij behouden onze wissers preferentieel voor de te wisseren (=swabben) kinderen, gezien zij nog minder graag dan de volwassenen, naar een triagepost gaan.
- Beschermingsmateriaal artsen: voorlopig hebben we genoeg beschermingsmateriaal, maar wij hebben geen idee hoe dat evolueert doorheen de komende maanden. Uiteraard doen wij en de overheid wat we kunnen, maar er spelen grotere machten mee (sommige landen kopen bijvoorbeeld nog steeds het grootste deel van de voorraad mondmaskers en handschoenen op...).
- Efficiënt: De triagepost gaat erg snel, het is een vlot werkzaam systeem. Er werken artsen en verpleegkundigen die de hele dag door wissers nemen. Het gaat vlot en efficiënt.
- Back-up voor overflow: tijdens het oprukken van de epidemie zal er terug een striktere scheiding komen van wie wanneer wel of niet mag komen naar de praktijk. Dan is de coronapost een welgekomen verwijscentrum om zieke mensen te onderzoeken, om zo de patiënten die naar de praktijk komen te vrijwaren van corona door het aangestoken worden van een zieke patiënt.
CORONA - CONTACTONDERZOEK & CORONATEST BIJ KINDEREN
Vanaf maandag 11 mei start de overheid met het contactonderzoek bij corona-positieve personen.
Als iemand ziek wordt door het virus dat COVID-19 veroorzaakt, vragen we aan die zieke persoon met wie hij contact heeft gehad. Het is immers mogelijk dat die personen besmet zijn. Zij bellen of bezoeken dan die contactpersonen. Zij geven advies over wat ze moeten doen om te vermijden dat ze op hun beurt andere mensen in hun omgeving ziek maken. Hoe meer besmettingen we op die manier kunnen vermijden, hoe beter.
De medewerker belt je altijd met het nummer 02 214 19 19 of stuurt een sms van het nummer 8811. Slaag deze telefoonnummers op in je telefoon. Een ander nummer die gegevens over jou vraagt kan vals zijn!
Als iemand ziek wordt door het virus dat COVID-19 veroorzaakt, vragen we aan die zieke persoon met wie hij contact heeft gehad. Het is immers mogelijk dat die personen besmet zijn. Zij bellen of bezoeken dan die contactpersonen. Zij geven advies over wat ze moeten doen om te vermijden dat ze op hun beurt andere mensen in hun omgeving ziek maken. Hoe meer besmettingen we op die manier kunnen vermijden, hoe beter.
De medewerker belt je altijd met het nummer 02 214 19 19 of stuurt een sms van het nummer 8811. Slaag deze telefoonnummers op in je telefoon. Een ander nummer die gegevens over jou vraagt kan vals zijn!
Dit kan betekenen dat jouw kind getest dient te worden. Om hen door deze test te loodsen kan het helpen om op voorhand al dit filmpje (Engelstalig) te tonen zodat ze weten wat hen te wachten staat. >>>>
<<< Meer gedetailleerde info kan je in deze folder terugvinden.
Of misschien nog gemakkelijker, in dit filmpje >>>
Of misschien nog gemakkelijker, in dit filmpje >>>
Versoepelingen
Vanaf 4 mei zullen we onze raadplegingen weer openstellen voor minder dringende, maar daarom niet minder belangrijke zorg. Ook de preventieve geneeskunde dient snel te hervatten (screening naar allerlei, bloednames, controle van hart en longen...).
Afspraak te verkrijgen via 016/416.016. Vanaf 11 mei zal dit ook online ingeboekt kunnen worden.
We hopen dat de patiënten hun zorg niet nodeloos uitstellen, uit angst voor besmetting of om ons niet te willen storen. We hopen duidelijk te kunnen maken dat onze huisartsenpraktijk een veilige omgeving is, en dat we beschikbaar en bereikbaar zijn.
Om de veiligheid te kunnen garanderen, blijven we een onderscheid maken tussen zieke en niet-zieke afspraken. Gelieve de instructies goed na te lezen.
MOGELIJKE CORONA INFECTIE
= hoest, koortsig gevoel, hoofdpijn, spierpijn, keelpijn, verkoudheid, braken, diarree,... Eén van deze klachten kan voldoende zijn.
En/of
uit een gezin komen waar één van de leden ziekteklachten vertoont, of recent (= minder dan 2 weken) contact met een patiënt met corona-infectie.
Indien het bovenstaande op u van toepassing is, gelieve dan TELEFONISCH met ons contact op te nemen, bij voorkeur in te boeken in de online agenda ("Telefoon ZIEK/INFECTIE"). Wij bellen u op.
Heb je een dringende vraag? Bel ons versneld!
ONLINE AFSPRAAK NIET-ZIEK
Alle dingen waarvoor je voor de corona epidemie op afspraak kwam mogen nu terug online ingeboekt worden.
UITZONDERING: bij ziekte (of twijfel) dien je een telefonische afspraak in te boeken.
KOM JE NAAR DE PRAKTIJK?
Volg dan deze instructies:
AFSPRAKEN IN DE TOEKOMST
Ook wij weten niet hoe lang we nog op deze manier gaan werken. We volgen de situatie nauw op en bekijken het week per week. Gelieve de website in de gaten te houden.
OPM. GEEN BEZETTOON!
Een bezettoon, die hebben we niet!! Jammer genoeg kan dat niet bij onze telefoonprovider. Dus een telefoon die geen gehoor krijgt van ons = opnieuw blijven proberen. Waarschijnlijk hangen we aan de lijn met iemand anders, of zijn we belet door een klinisch onderzoek van een patiënt.
Afspraak te verkrijgen via 016/416.016. Vanaf 11 mei zal dit ook online ingeboekt kunnen worden.
We hopen dat de patiënten hun zorg niet nodeloos uitstellen, uit angst voor besmetting of om ons niet te willen storen. We hopen duidelijk te kunnen maken dat onze huisartsenpraktijk een veilige omgeving is, en dat we beschikbaar en bereikbaar zijn.
Om de veiligheid te kunnen garanderen, blijven we een onderscheid maken tussen zieke en niet-zieke afspraken. Gelieve de instructies goed na te lezen.
MOGELIJKE CORONA INFECTIE
= hoest, koortsig gevoel, hoofdpijn, spierpijn, keelpijn, verkoudheid, braken, diarree,... Eén van deze klachten kan voldoende zijn.
En/of
uit een gezin komen waar één van de leden ziekteklachten vertoont, of recent (= minder dan 2 weken) contact met een patiënt met corona-infectie.
Indien het bovenstaande op u van toepassing is, gelieve dan TELEFONISCH met ons contact op te nemen, bij voorkeur in te boeken in de online agenda ("Telefoon ZIEK/INFECTIE"). Wij bellen u op.
Heb je een dringende vraag? Bel ons versneld!
ONLINE AFSPRAAK NIET-ZIEK
Alle dingen waarvoor je voor de corona epidemie op afspraak kwam mogen nu terug online ingeboekt worden.
UITZONDERING: bij ziekte (of twijfel) dien je een telefonische afspraak in te boeken.
KOM JE NAAR DE PRAKTIJK?
Volg dan deze instructies:
- Indien je in tussentijd corona-achtige klachten krijgt, gelieve ons dan te verwittigen om dat fysiek contact te annuleren.
- Max. 1 begeleider per patiënt.
- Ook in de wachtzaal is de 1.5m-regel van tel. Als uitbreiding van de wachtzaal staan er buiten stoelen, wij komen u halen.
- Probeer zo weinig mogelijk aan te raken.
- Draag een mondmasker. Indien u er geen heeft draagt u een katoenen sjaal of een bandana.
- Ontsmet uw handen bij het binnenkomen, alsook bij het verlaten van de praktijk/wachtzaal.
AFSPRAKEN IN DE TOEKOMST
Ook wij weten niet hoe lang we nog op deze manier gaan werken. We volgen de situatie nauw op en bekijken het week per week. Gelieve de website in de gaten te houden.
OPM. GEEN BEZETTOON!
Een bezettoon, die hebben we niet!! Jammer genoeg kan dat niet bij onze telefoonprovider. Dus een telefoon die geen gehoor krijgt van ons = opnieuw blijven proberen. Waarschijnlijk hangen we aan de lijn met iemand anders, of zijn we belet door een klinisch onderzoek van een patiënt.